Roční mobilní detox

Posted by Daniel Gamrot |08 Led 18 | 4 komentáře

Roční mobilní detox

Na začátku nového roku jsem zaznamenal několik pokusů známých a kolegů o minimalizaci používání chytrého telefonu. Někdo to vzal pěkně zostra – vyměnil iPhone za tlačítkový telefon. Jiní odinstalovali část aplikací, které je až moc často odtrhávaly od reality, jako je Facebook, Twitter nebo další sociální sítě. Věřte mi, že mnozí si je po čase zase nainstalují. Vím o kamarádech, kteří začali pracovat s Freedom.to, který dokáže zablokovat konkrétní aplikace nebo webové stránky v určitě hodiny.

Osobně si od přečtení knihy Deep Work (autor Cal Newport, v češtině ji vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing pod názvem Hluboká práce, která vyšla také jako audiokniha) vytvářím dlouhodobější návyky, které mi pomáhají nenatahovat ruku po telefonu až tak často. A ke kterým nepotřebuji drastické zásahy, jakými jsou blokátory aplikací. Mám dva chytré telefony, které mi dobře slouží při řešení každodenních situacích, při organizaci práce i v komunikaci s rodinou nebo známými. Zbavit se jich nechci, nevidím důvod. Mou zásadou však je, že energie, kterou věnuji sobě nebo ostatním lidem, musí viditelně převyšovat energii, kterou investuji do zírání na displej.

V čem mi jednotlivé změny pomohly?

  • Lépe se soustředím na důležitou práci
  • Již ráno mám nejdůležitější nebo nejnepříjemnější práci hotovou
  • Mám mnohem více nápadů, které později realizuji
  • Mnohem lépe dokáži chápat věci, kterým jsem dříve nerozuměl
  • Kvalitněji spím a probouzím se
  • Žiji více teď a tady, sám se sebou a ostatními
  • Více se potkávám a opravdu se bavím s kamarády a známými
  • Důkladněji poznávám nová místa, která navštěvuji

Třeba vám budou změny, které jsem za poslední rok zavedl, inspirací pro vlastní další kroky. Co vše jsem v předchozích dvanácti měsících začal dělat jinak?

1. Zjednodušil jsem si domovskou plochu

Upravil jsem si domovskou obrazovku tak, že na ní najdu jen dvanáct aplikací, které využívám k produktivní práci nebo činnostem. Google Keep, Scanbot, Google Kalendář, jízdní řády, slovník… Nemám na domovské obrazovce žádnou složku ani aplikace, které bývají jen rozptýlením nebo slouží k ukrácení dlouhé chvíle. Stává se tak minimálně, že mám po odemknutí telefonu chuť kouknout na aktuální změny v oblasti mých investic (ach ty kryptoměny) nebo kdo co tweetnul.

2. Odstranil jsem řadu aplikací

Odinstaloval jsem již před časem většinu sociálních sítí a dalších nástrojů, do kterých jsem jen tak z nudy lezl (výjimkou je Twitter, který mi v poslední době funguje spíš jako kontrolovaný zpravodajský kanál). Přes webový prohlížeč se mi do nich vstupovat nechce a já nejsem v pokušení klikat na jejich ikonky. Zamával jsem také všem zbytečným aplikacím, které jsem stejně v telefonu nepoužíval a jen zdržovaly při hledání.

3. Nepíšu a volám

Vždy, když chci někomu napsat, zvažuji, zda raději nezavolat, nevyužít Hangout nebo se s dotyčným nepotkat. Jednak je pro mě tento způsob komunikace osobnější a navíc tím minimalizuji množství času, po který koukám do telefonu. Znáte to… Zpráva, odpověď. Zpráva, odpověď. Zpráva… Naprosto reaktivní nesmyslné jednání, díky kterému jsem řešil pětiminutovou záležitost půl hodiny.

4. Do ložnice chodím bez mobilu

Nemám telefon v ložnici, odpadá tak kontrola posledních aktualit před usnutím nebo rychlý průzkum displeje po probuzení. Jako budík používám Apple Watch, pokud bych je neměl, sáhl bych po klasickém budíku. Ale stejně se budím nejraději bez budíku. Nejméně hodinu a půl po probuzení na telefon opravdu nesáhnu. Raději si čtu, pracuji na důležitém úkolu nebo si jdu zaběhat. Cca dvě hodiny před usnutím připojím telefon na nabíječku a nekontroluji jej.

5. V koupelně se sprchuji, na záchodě…

Totéž platí o koupelně nebo toaletě. Ano, kdysi jsem tyto místnosti navštěvoval s mobilem v ruce. Věřte mi, každá “potřeba” vykonávaná v těchto místnostech pak je rychlejší a komfortnější. Více komentovat asi netřeba.

6. Nevenčím

Omezil jsem venčení telefonu, neberu jej s sebou na nákupy nebo oběd. Pokud jde se mnou, je schovaný v brašně ideálně v leteckém režimu. Občas jej třeba vytasím, mám-li dlouhý nákupní seznam (používám aplikaci AnyList) a nerad bych se dvě hodiny potloukal po obchodě. Je to jedna z aktivit, které chci mít za sebou opravdu co nejrychleji.

7. Mám vypnutá upozornění

Vypnul jsem téměř všechna upozornění aplikací ve formě čísla, oznamujícího počet nevyřízených “žádostí”. Výjimkou jsou zprávy z některých aplikací pro zprávy, které mám až na druhé obrazovce, takže o ně po odemknutí telefonu zavadím. Jakékoliv notifikace v podobě bannerů můj telefon také nezná. Výjimkou je kalendář a příchozí hovory. Zvuk mám už čtyři roky vypnutý, absolutně netuším, jaké mám oznamovací tóny. Opět tak mám menší potřebu aplikace otevírat. A ještě mi nic důležitého neuteklo.

8. Cestuji bez mapy

Pokud chci objevovat nové místo, zjistím si trasy a lokality dopředu. Dokáži si je velmi dobře zapamatovat. Pokud se ztratím a spěchám, zeptám se. Pokud nespěchám, toulám se. Díky tomu se více koukám kolem sebe a nová místa poznávám. Ne z Google Street View, ale v realitě.

9. Při čekání přemýšlím

V dopravních prostředcích nekoukám do telefonu, ale kolem sebe. Stejně tak na zastávkách nebo obecně při čekání na cokoliv (pošta, úřady, oběd…). Věřte mi, že vlastní myšlenky a nápady vás zabaví mnohem lépe.

10. Dávám telefon z dohledu

Pokud pracuji na důležitých úkolech, telefon vypnu nebo dám do leteckého režimu a pryč z dohledu, abych neměl chuť do něj nahlížet. Stihnu tak mnohem rychleji úkol dokončit, mám z něj lepší pocit a výsledky jsou několikanásobně lepší.

Občas zkusím jít proti některému z výše uvedených bodů. Dám si telefon k posteli, vytáhnu jej v metru nebo na obědě. Jen proto, abych se utvrdil v tom, že každá z těch změn dává naprostý smysl a chci v nich pokračovat.

Nakonec mám ještě dva tipy – koukněte na rozhovor Adama Marčana v DVTV, je v něm poměrně dost věcí k zamyšlení, včetně tématu pozornosti a mobilního telefonu. Druhý tip je pro majitele iPhone – nainstalujte si aplikaci Moment a zkuste si změřit, kolik času na telefonu trávíte nebo kolikrát za den jej odemknete. Když jsem to udělal poprvé, nevěřil jsem vlastním očím (tři hodiny čistého času a devadesát odemknutí telefonu během běžného pracovního dne). Je to fajn zpětná vazba.


4 comments

  1. Super tipy, Dane! Jakožto Androiďák doplním, že androidí variantou za aplikaci Moment by mohla být appka Quality Time.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *