Nástroje titánů a pět experimentálních kroků

Posted by Daniel Gamrot |20 Led 18 | 2 komentáře

Nástroje titánů a pět experimentálních kroků

Do čeho se pustím po přečtení knihy Tima Ferrisse Nástroje titánů, kterou v ČR vydali Melvilové? Seznam je ukrutně dlouhý, obsahuje více než sto tipů. Naprostou většinu z nich nechám uležet a budu do konce března pracovat na těchto pěti.

1. Zpřísnit termíny dlouhodobých záměrů

KDY: Jednou měsíčně od 1. února 2018

Ze svých dlouhodobých záměrů jsem se rozhodl udělat krátkodobější. Už roky beru u plánování a revizí v potaz pravidlo 80/20, Eisenhowerovu matici i další techniky, které minimalizují záměry, projekty i úkoly. Když jsem se však knihou pročítal, našel jsem ještě jeden tip, který bych rád otestoval.

Otázka “Jak zajistím, aby to, co mám v plánu do konce roku, bylo hotovo za 2 měsíce?” to asi vystihuje nejlépe. Chtěl bych díky tomuto kroku během měsíčního hodnocení zase zvednout laťku a najít další výzvy, čímž zlepším soustředění i výsledky.

2. Naplánovat na pátek odpoledne nic-nedělání

KDY: Do konce února 2018

Páteční odpoledne si chráním a jen výjimečně se během něj věnuji školením produktivity nebo konzultacím. Je to prostor pro revizi a plánování. Neřeším během nich dotahování věcí, které jsem nestihl ani nic podobného.

Uvědomil jsem si však, že během týdne neustále něco dělám. Nepočítám mezi to krátké časové úseky během čekání na zastávkách (zásadně bez mobilu) a cestování metrem nebo tramvají. Jde mi o skutečný dvouhodinový blok, kdy nepracuji, nečtu si, nepřemýšlím, s nikým nemluvím a jsem jen sám se sebou.

Proto jsem se rozhodl pro jednu změnu – revizi a plánování přesouvám na páteční dopoledne. Po obědě vyrazím jen s peněženkou (možná přidám i sluchátka Bose QuietComfort 35 kvůli noise cancelling) do svého oblíbeného podniku v Ostravě, kde se dokáži velmi dobře odizolovat od okolního prostředí a zná mě tam jen obsluha. Hlavním záměrem je nechat hlavu odpočívat.

3. Psát stručnější příspěvky na blog

KDY: Od poloviny ledna 2018

Moc se mi líbila myšlenka pětibodového newsletteru, který Ferriss v knize zmiňoval. Vím, že během prezentace nebo psaní často rozvádím své nápady a know-how do zbytečných detailů. Mám v nejbližší době v plánu otestovat zjednodušování do pěti (byť jen pomyslných) bodů, později, pokud se mi to osvědčí, rovnou do tří. Aplikovat to chci na širokou škálu činností tak, aby věci, které dělám, byly srozumitelnější a jasnější. Začnu u článků pro blog. A tento článek je vlastně prvním malým krokem.

4. Koupit spací masku a špunty do uší

KDY: 1. ledna 2018

Podmínky pro kvalitní spánek v době, kdy jsem na cestách, je ne vždy tak perfektní, jako doma, kde si s prostředím můžete skutečně vyhrát. Umím na odpočinek připravit tělo, ale když se při pobytu na hotelovém pokoji spojí dohromady úhlavní nepřátelé, tedy silné světlo z ulice, absence závěsů a hluk z vedlejšího pokoje, je o “zábavu” postaráno.

Proto jsem před týdnem vyzkoušel dvě vychytávky, na které Ferriss odkazoval – spací masku Sleep Master a špunty do uší Mack’s Pillow Soft Silicone Putty Ear Plugs. Oba produkty jsou naprosto senzační a neuvěřitelně komfortní. Už se napevno usadily v mém cestovatelském kufříku.

A jak mám vyřešené buzení? Často se budím sám od sebe nebo v případě brzkého vstávání využívám vibrace z Apple Watch (ale lze použít i levnější variantu v podobě Xiaomi MiBand).

5. Přečíst si esej Maker’s Schedule, Manager’s Schedule

KDY: Do konce ledna 2018

Myšlenkou různorodých denních režimů a soustředěním na důležité aktivity se zabývám už mnoho let. Esej Maker’s Schedule, Manager’s Schedule (Časový plán tvůrce, časový plán manažera) od Paula Grahama by mě v tom mohla posunout zase o krok dál a nastartovat intenzivnější studia. Už jsem na ni jednou před lety narazil, ale odsunul ji stranou. Tentokrát je chuť mnohem větší, chci toto téma rozebrat hodně do hloubky.


2 comments

  1. Super shrnutí, knihu mám rozečtenou a doufám, že z toho taky nebude 100 tipů. Jinak souhlasím, krátké úderné články jsou za mě nejlepší, ty delší mi většinou déle “visí” někde pocketu.

    1. Děkuji, tipů je tam opravdu požehnaně. Napište případně, co jste si vybral. Teď jsem srovnával nové návyky (testované na základě této knihy) se známým a bylo to skutečně zajímavé. Hlavně tedy v té odlišnosti, ačkoliv jsme na první pohled stejní blázni.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Starší příspěvky:
iPhone v ruce
Roční mobilní detox

Na začátku nového roku jsem zaznamenal několik pokusů známých a kolegů o minimalizaci používání chytrého telefonu. Někdo to vzal pěkně

Zavřít